Filtry DPF to elementy, które budzą wiele kontrowersji wśród użytkowników pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Niektórzy posiadacze takich samochodów decydują się na ich całkowite usuwanie, jednak proces ten nie jest legalny. Wymiana komponentu na nowy jest z kolei bardzo kosztowna. Istnieją jednak pewne skuteczne metody regeneracji takich filtrów. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tych komponentów.
W przypadku pojawienia się problemów z filtrem, warto zainteresować się usługą, jaką jest profesjonalne czyszczenie DPF. Na rynku działa bardzo wiele firm specjalizujących się w wykonywaniu takich procedur. Warto wcześniej dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat w Internecie, aby poznać zakres takich usług oraz ich koszty.
Czym jest filtr cząstek stałych?
Filtry typu DPF i FAP są odpowiedzią producentów samochodów na wprowadzone normy dotyczące emisji spalin, która zaczęła obowiązywać w 2001 roku. Do grona szkodliwych zanieczyszczeń zalicza się cząstki węgla i popiołu, które stanowią zagrożenie dla środowiska, a nawet dla ludzkiego zdrowia (mogą powodować raka). Specjalne filtry są odpowiedzialne za wyłapywanie, a następnie dopalanie takich cząstek.
Dlaczego filtry cząstek stałych ulegają zapchaniu?
Szczególnie jazda miejska na krótkich dystansach stanowi problem dla takich filtrów. Silnik nie osiąga bowiem temperatury pozwalającej na skuteczne wypalenie zgromadzonych zanieczyszczeń. W takiej sytuacji zgromadzone cząstki nie są dopalane i filtr zaczyna się zapychać. W takiej sytuacji można dokonać czyszczenia filtra lub jego wymiany na nowy. Niestety ta druga opcja może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Zapchany filtr może pogarszać osiągi pojazdu oraz zwiększać poziom spalanego paliwa. Warto stosować oleje niskopopiołowe, które spowalniają proces zapychania, jednak są one dość kosztowne.
Czy da się samodzielnie wyczyścić filtr?
Czyszczenie i regeneracja oferowane przez profesjonalne warsztaty to usługi, które są dużo tańsze niż wymiana filtra na nowy. Okazuje się, że filtr można wyczyścić bez jego demontażu. Na rynku dostępne są różne preparaty, które należy wprowadzić do zimnego filtra, który po kilkunastu minutach wypali wszystkie szkodliwe cząstki na biegu jałowym.
Warto dbać o filtr i jego regularne czyszczenie, a także prawidłową eksploatację. Dzięki temu można uniknąć jego wymiany, która często kosztuje nawet kilka tysięcy złotych.
Jeśli potrzebujesz profesjonalnej firmy, która czyści filtry DPF – polecamy Turbo-Pro z Warszawy