Jeśli mowa o istotnych czynnościach naprawczych i serwisowych w pojazdach to do tego grona należy zaliczyć wymianę łączników stabilizatorów. Warto uzyskać pewne informacje na temat tych elementów, ich uszkodzeń oraz wymiany.
Kierowcy korzystający z nowych i młodych pojazdów, nie muszą się zbytnio martwić o nadmierne zużycie różnych komponentów, do których zalicza się zawieszenie. Rzecz jasna, z upływem kilometrów, a także pod wpływem stylu jazdy, pojawiają się różne uszkodzenia oraz przejawy zużycia wielu komponentów. Dość częstą czynnością, jaką wykonuje niejeden stacjonarny i mobilny mechanik jest wymiana stabilizatorów oraz ich łączników.
Czym jest łącznik stabilizatora?
Pod pojęciem stabilizatora kryje się drążek z metalu łączący ze sobą wahacze oraz pozostałe elementy zawieszenia. Czasem mamy do czynienia z połączeniem bezpośrednim, ale zwykle stosuje się dodatkowe komponenty łączące, jakimi są łączniki stabilizatora. Pod tą nazwą kryją się mniejsze drążki posiadające przeguby kulowe oraz elementy gumowe. Każdy stabilizator posiada dwa łączniki, po jednym na każdą łączoną część (zwykle jest to wahacz). Zwykle takie elementy stosuje się w zawieszeniu przednim, ale czasem mogą znajdować się z tyłu.
Do czego służą łączniki stabilizatorów?
Podstawową rolą stabilizatora oraz łączników jest zapewnienie ochrony przed nadmiernym przechyleniem karoserii samochodu podczas pokonywania zakrętów. Połączenie obu kół zmniejsza znacząco ryzyko tak zwanego wewnętrznego poderwania. Za sprawą stabilizatora koła zachowują idealną przyczepność w czasie pokonywania zakrętu.
Co trzeba wiedzieć na temat łączników stabilizatora?
W związku ze swoim zastosowaniem, łączniki oraz stabilizatory są narażone na działanie całkiem sporych obciążeń i sił. Łączniki są cienkimi elementami metalowymi lub czasami są wykonywane z tworzyw. Ich wytrzymałość eksploatacyjna to około 60-80 tysięcy kilometrów. Agresywna jazda po dziurawych i nierównych drogach oraz stosowanie niskiej jakości łączników sprawia, że okres ich żywotności drastycznie spada i wymiana może być konieczna już co 20-30 tysięcy kilometrów.
Nic więc dziwnego, że lepiej jest sięgać po wysokiej jakości, markowe łączniki stabilizatorów, których koszt mieści się w granicach 50-100 zł za sztukę. Trzeba pamiętać, że łączniki zawsze wymienia się parami. W zależności od rodzaju łącznika, stopnia skomplikowania wymiany oraz cennika warsztatu, koszt wymiany to zwykle około 30-60 zł. Regularna kontrola i wymiana łączników pozwala na uniknięcie problemów związanych z pogorszeniem przyczepności oraz precyzji prowadzenia auta prowadzącej do różnych groźnych sytuacji drogowych.