„Check engine” to kontrolka, której pojawienie się na desce rozdzielczej może świadczyć o jakimś poważnym problemie, ale często również wiąże się z dość błahymi problemami. Najszybszym i najlepszym sposobem rozpoznania problemu jest skorzystanie ze specjalnego interfejsu diagnostycznego. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.
Czym jest interfejs diagnostyczny i jak działa takie urządzenie?
Współczesne samochody charakteryzują się bardziej skomplikowaną konstrukcją w porównaniu z rozwiązaniami sprzed wielu lat. Okazuje się jednak, że ich skuteczna diagnostyka nie powinna przysporzyć nikomu problemów. Od 2001 roku w samochodach jako standard montowane jest specjalne gniazdo OBDII. Służy ono do umożliwienia odczytu danych z samodiagnostyki samochodu, w tym wszelkich błędów, które zostały zapisane w pamięci komputera pokładowego samochodu. Zwykle gniazdo takie znajduje się pod kierownicą, obok jej kolumny, obok pedału sprzęgła, na kokpicie albo w schowku przed fotelem pasażera. Do takiego gniazda należy podłączyć specjalny interfejs lub skaner diagnostyczny z wbudowanym komputerem. Do zastosowań prywatnych stosowane są interfejsy kablowe lub korzystające z łączności Bluetooth.
Do czego można używać interfejsów diagnostycznych?
Oczywiście najważniejszym zadaniem interfejsu diagnostycznego jest skuteczne odczytywanie oraz usuwanie błędów. Znając kod błędu można łatwo wykryć przyczynę usterki i dokonać skutecznej naprawy. Wiele błędów pojawia się zupełnie przypadkowo, więc dzięki interfejsowi można wyczyścić pamięć komputera pokładowego. Warto jednak zwrócić uwagę na wiele innych możliwości interfejsów diagnostycznych:
- Szczegółowa kontrola parametrów silnika. Można sprawdzić temperaturę silnika, napięcie akumulatora, wskazania sondy lambda czy też ilość mieszanki paliwowo-powietrznej, która jest wtryskiwana.
- Programowanie poszczególnych funkcji pojazdu. Można zaprogramować obroty na biegu jałowym, czujność czujnika deszczu oraz czas świecenia lamp po zamknięciu auta.
- Ręczne uruchomienie procedury wypalania filtra DPF.
- Kontrola prawidłowego działania klimatyzacji, zaworu EGR oraz innych podzespołów.
- Nagranie parametrów jednostki napędowej podczas jazdy.
Interfejsy Bluetooth oraz kablowe
Na rynku dostępnych jest wiele różnych typów interfejsów, które są wyposażone w moduł Bluetooth, który sprawia, że diagnostyka samochodu jest łatwiejsza. Łączność bezprzewodowa umożliwia sprawdzanie parametrów z pojazdu oraz zaglądając pod jego maskę co w wielu przypadkach ułatwia diagnostykę. Wystarczy tylko skorzystać z komputera albo telefonu z odpowiednim programem.
Jeśli chodzi o rozwiązania kablowe, rozwiązania takie są szybsze i bardziej niezawodne oraz często umożliwiają odczytanie większej ilości informacji.
Programy do obsługi interfejsów diagnostycznych
Oczywiście oprócz interfejsu diagnostycznego, konieczne jest użycie odpowiedniego programu do jego obsługi. Jeśli chodzi o urządzenia z systemem Android to dostępne są dla nich aplikacje, które współpracują z wieloma interfejsami. Do ich grona można zaliczyć rozwiązania, takie jak Car Scanner, Torque, Dash Command, itp.
Wybór interfejsu diagnostycznego
Bardzo dużą popularnością cieszą się interfejsy diagnostyczne, które w swojej pracy wykorzystują protokół ELM 327. Są one w stanie współpracować z aplikacjami uniwersalnymi, więc pasują do wielu marek i modeli pojazdów. W przypadku kupna testera w celu diagnozowania jedynie własnego auta, najlepszym wyjściem jest wybór produktu dedykowanego dla danej marki pojazdu. Przed kupnem dobrze jest upewnić się co do listy obsługiwanych modeli, roczników oraz wersji silnikowych.