Każdy, komu zależy na wieloletniej, bezproblemowej eksploatacji silnika samochodowego, powinien zadbać o terminową, regularną wymianę oleju. Ciecz ta spełnia ważne zadania, więc musi być odpowiedniej jakości oraz w odpowiedniej ilości. Jak jednak wygląda sytuacja w przypadku nadmiaru tego płynu eksploatacyjnego?
Bez oleju silnikowego, jednostka napędowa pojazdu nie jest w stanie pracować prawidłowo i bezawaryjnie. Zadaniem oleju jest zabezpieczanie wszystkich elementów ocierających się o siebie. Bez właściwego smarowania generują się duże siły tarcia i wysokie temperatury. Z upływem czasu olej traci swoje optymalne właściwości pogarszając w ten sposób warunki pracy jednostki napędowej pojazdu. Niektóre elementy silnika pochłaniają olej w czasie jazdy, więc warto od czasu do czasu sprawdzać jego poziom. W przypadku zbyt małej ilości konieczne jest uzupełnienie braku, najlepiej takim samym preparatem. Po dolaniu zbyt dużej ilości oleju należy liczyć się z tym, że nadmiar może być szkodliwy dla silnika.
Aby sprawdzić poziom oleju, wystarczy wyjąć specjalny miernik i sprawdzić czy olej mieści się pomiędzy minimum, a maksimum. Nie warto jeździć na minimalnym poziomie. Szczególnie podczas pokonywania zakrętów olej może nie dotrzeć do wszystkich istotnych elementów silnika powodując nawet zatarcie silnika.
Większa ilość oleju silnikowego
Wielu ludzi uważa, że większa ilość oleju zapewnia lepsze smarowanie. W rzeczywistości jest to niekorzystna sytuacja. Minimalna ilość ponad stan nie powinna stanowić problemu, ponieważ współczesne silniki i tak lubią spalać olej. Zwiększona ilość powoduje zwiększenie ciśnienia w wale korbowym. To z kolei może doprowadzić do wydmuchania uszczelek i rozszczelnienia jednostki napędowej. Nadmierna ilość oleju może również dostać się do cylindrów silnika. W skrajnym przypadku dochodzi do tak zwanego rozbiegania silnika diesla. Gdy do komory spalania dostaje się do komory spalania, silnik diesla zaczyna pracować tak jak na oleju napędowym. Efektem tego jest praca silnika na najwyższych obrotach nawet po zgaszeniu auta. Olej podawany przez odmę jest spalany, a efektem końcowym może być zatarcie silnika. Problem ten jest charakterystyczny również dla nieszczelnej turbosprężarki.
Jak widać regularna wymiana oleju jest ważna dla zapewnienia optymalnego smarowania i unikania poważnych awarii silnika. Istotne jest jednak zadbanie, aby nie przesadzić z jego ilością. Co prawda producenci aut tworzą większe miski olejowe na wypadek „przelania”, jednak wartość nadmiaru nie jest przez nich podawana.