Wybór interfejsu diagnostycznego

„Check engine” to kontrolka, której pojawienie się na desce rozdzielczej może świadczyć o jakimś poważnym problemie, ale często również wiąże się z dość błahymi problemami. Najszybszym i najlepszym sposobem rozpoznania problemu jest skorzystanie ze specjalnego interfejsu diagnostycznego. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.

Czym jest interfejs diagnostyczny i jak działa takie urządzenie?

Współczesne samochody charakteryzują się bardziej skomplikowaną konstrukcją w porównaniu z rozwiązaniami sprzed wielu lat. Okazuje się jednak, że ich skuteczna diagnostyka nie powinna przysporzyć nikomu problemów. Od 2001 roku w samochodach jako standard montowane jest specjalne gniazdo OBDII. Służy ono do umożliwienia odczytu danych z samodiagnostyki samochodu, w tym wszelkich błędów, które zostały zapisane w pamięci komputera pokładowego samochodu. Zwykle gniazdo takie znajduje się pod kierownicą, obok jej kolumny, obok pedału sprzęgła, na kokpicie albo w schowku przed fotelem pasażera. Do takiego gniazda należy podłączyć specjalny interfejs lub skaner diagnostyczny z wbudowanym komputerem. Do zastosowań prywatnych stosowane są interfejsy kablowe lub korzystające z łączności Bluetooth.

Do czego można używać interfejsów diagnostycznych?

Oczywiście najważniejszym zadaniem interfejsu diagnostycznego jest skuteczne odczytywanie oraz usuwanie błędów. Znając kod błędu można łatwo wykryć przyczynę usterki i dokonać skutecznej naprawy. Wiele błędów pojawia się zupełnie przypadkowo, więc dzięki interfejsowi można wyczyścić pamięć komputera pokładowego. Warto jednak zwrócić uwagę na wiele innych możliwości interfejsów diagnostycznych:

  • Szczegółowa kontrola parametrów silnika. Można sprawdzić temperaturę silnika, napięcie akumulatora, wskazania sondy lambda czy też ilość mieszanki paliwowo-powietrznej, która jest wtryskiwana.
  • Programowanie poszczególnych funkcji pojazdu. Można zaprogramować obroty na biegu jałowym, czujność czujnika deszczu oraz czas świecenia lamp po zamknięciu auta.
  • Ręczne uruchomienie procedury wypalania filtra DPF.
  • Kontrola prawidłowego działania klimatyzacji, zaworu EGR oraz innych podzespołów.
  • Nagranie parametrów jednostki napędowej podczas jazdy.

Interfejsy Bluetooth oraz kablowe

Na rynku dostępnych jest wiele różnych typów interfejsów, które są wyposażone w moduł Bluetooth, który sprawia, że diagnostyka samochodu jest łatwiejsza. Łączność bezprzewodowa umożliwia sprawdzanie parametrów z pojazdu oraz zaglądając pod jego maskę co w wielu przypadkach ułatwia diagnostykę. Wystarczy tylko skorzystać z komputera albo telefonu z odpowiednim programem.

Jeśli chodzi o rozwiązania kablowe, rozwiązania takie są szybsze i bardziej niezawodne oraz często umożliwiają odczytanie większej ilości informacji.

Programy do obsługi interfejsów diagnostycznych

Oczywiście oprócz interfejsu diagnostycznego, konieczne jest użycie odpowiedniego programu do jego obsługi. Jeśli chodzi o urządzenia z systemem Android to dostępne są dla nich aplikacje, które współpracują z wieloma interfejsami. Do ich grona można zaliczyć rozwiązania, takie jak Car Scanner, Torque, Dash Command, itp.

Wybór interfejsu diagnostycznego

Bardzo dużą popularnością cieszą się interfejsy diagnostyczne, które w swojej pracy wykorzystują protokół ELM 327. Są one w stanie współpracować z aplikacjami uniwersalnymi, więc pasują do wielu marek i modeli pojazdów. W przypadku kupna testera w celu diagnozowania jedynie własnego auta, najlepszym wyjściem jest wybór produktu dedykowanego dla danej marki pojazdu. Przed kupnem dobrze jest upewnić się co do listy obsługiwanych modeli, roczników oraz wersji silnikowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *